KRUT
2009
FÖR ATT STÄRKA DEN KREATIVA SEKTORNS FÖRETAG OCH NÄTVERK
73 miljoner i fyra år från närings och kulturdepartementet, var kommer dessa medel att landa?
Kulturministern: Vi anser att kultur är mycket större än kulturpolitiken och vi vill också att kulturen ska ta mer plats i samhället.
Näringsministern: Vi måste erkänna att banker och Almi inte har kunnat de kreativa näringarna. Det har funnits en misstro.
Pengarna ska bland annat gå till Inkubatorer
Ett förslag i handlingsplanen är att pengar ska avsättas för inkubatorer inom kreativa näringar. Maud Olofsson menar att många inkubatorer inte är formade för kreativa näringar. En analys av detta, efter att ha arbetat med utvecklingen inom området i några år, är att visst behövs det inkubatorer med högre tak än brukligt men vi behöver inte bygga nya öar med speciella inkubatorer för kreativa näringar. Kreativa näringar behöver kontakter och samarbeten med övrigt näringsliv. Vinnova, Innovationsbron och kulturmyndigheterna är i handlingsplanen utpekade att ta ansvaret för inkubatorerna. I TCO-tidningen 2009-11-06 finns en artikel där konstnärsorganisationer visar vilja att ta tag i den här utvecklingen. De uttrycker en oro för att det på myndighetsnivå inte finns en förståelse för hur deras arbetsmarknad fungerar, och därmed en oro för att de 73 miljonerna inte ska komma kulturarbetarna till del. Dramatikerförbundet och Föreningen svenska tonsättare har därför bestämt sig för att samarbeta för att få del av de anslagna miljonerna, och kunna hjälpa medlemmarna att hitta uppdrag på marknaden. Om denna satsning ska lyckas måste konstnärsinflytandet vara stort menar förbundsdirektören på Dramatikerförbundet Susin Lindblom. Hon menar vidare att regeringens uppdrag till Vinnova, kulturrådet och konstnärsnämnden är bra men att det är diffust vad de konkret ska utföra. Dramatikerförbundet vill underlätta för sina medlemmar genom att åstadkomma konstnärliga samarbeten, bygga upp sociala skyddsnät, erbjuda möjligheter till utveckling samt bygga en struktur kring den ensamme konstnären.
Lidblom pekar vidare på vikten av att konstnärers kunskap används i uppbyggnaden av dessa inkubatorer. Hon säger: – Det får inte bli så att de enda som är glada är inkubatorerna. Man kan vara hur mycket inkubator och professionell rådgivare som helst, men bäst blir det när konstnärernas kunskap används, och de själva är med och påverkar.
Bland de övriga förslagen i handlingsplanen finns:
Mellanhänder, modeller och nätverk för samverkan
Innovation och design
Ledarskap och organisation
Finansieringsbehov
Kommande aktiviteter
28 januari - Uppsala
Konsten att sälja - för kreatörer
Föreläsning med Linda Nordfors
KRUT-utställning Alvesta konsthall, i mars
Nästa mellanregionala konferens kommer att gå av stapeln i Uppsala, preliminärboka 5-6 maj redan nu. Mer info kommer snart!
Flera seminarier planeras under våren i de deltagande regionerna, håll utkik efter information!
Mattias Ahlén ersätter Heléne Bäckström på samordningsposten för KRUT. Heléne är tillbaka på 50% i maj.
Projektpartners/Finansiärer
Kultur i länet, Uppsala län
Landstinget Västmanland Regionförbundet södra Småland Regionförbundet Sörmland
Regionförbundet Örebro
Regionförbundet Östsam
Hällefors kommun
Idea plant
Länsmusiken i Örebro AB
Länsstyrelsen Västmanland
Mötesplats Upplevelseindustrin Hällefors/KK-Stiftelsen
Regionförbundet Uppsala Län
Södermanlands Läns Landsting
Örebro kommun
5 nya affärsidéer på 48 timmar!
Lokala nätverk lyfter regionala perspektiv
KRUT-Östergötland har under verksamhetstiden fokuserat på i huvudsak tre nätverk och nu börjar dessa nätverk att formera sig mera konkret. Nätverket kring hantverksbyn i Rejmyre börjar se positiva effekter av samarbetet med KRUT och Regionförbundet Östsam. I de processer som startats upp kan de se att just samverkan med regionen har gett dem ett erkännande på den kommunala nivån och det har varit lättare att lyfta från det lokala perspektivet till det regionala, från ett kortsiktigt till ett långsiktigt perspektiv.
På vilket sätt har samarbetet med KRUT underlättat för er dialog med kommunen? Suzanne Gadd, Näringslivschef i Finspångs kommun svarar:
- För några år sedan bestämde vi oss för att utveckla turismen i ett område som i århundraden dominerats av tillverkningsindustrin. Byggstenarna var fantastiska men kittet behövde bytas ut. Ett affärs- och destinationsutvecklingsprojekt skapades för våra turistiska företag. En del i affärsutvecklingen för företagen var att göra en marknadsanalys för att se vilka målgrupper som skulle bearbetas. Kultur- och naturbaserad turism var svaret. Rejmyre med glasbruket i centrum visade sig vara en ”riktig” dragare men samtidigt såg vi att det fanns brister, ojämn kvalitetsnivå, dåligt samarbete och individuella öppettider var några av dem. Få kopplade även att Rejmyre låg i Finspångs kommun.
Mitt uppe i projektet så får de ett samtal från KRUT, där projektledaren pratar om mötesplats och möjligheter kring Rejmyre och med Suzannes tidigare erfarenheter från ADA, en av KK-stiftelsens mötesplatser såg hon genast möjligheten.
- Snabbt och effektivt kunde vi koppla en KRUT utveckling till det befintliga destinationsutvecklingsprojektet. Vi utsåg en besjälad fritidsrejmyrebo, Sissi Westerberg som konstnärlig ledare. Hon hade både ett nationellt och internationellt nätverk och brann samtidigt för allt som skulle kunna utveckla Rejmyre som en kreativ mötesplats. Från att ha arbetat med Los Angeles Matters tog hon konceptet till Rejmyre och skapade Rejmyre Matters. Lokala hantverkare har mött Internationella aktörer i inspirerande och utvecklande möten.
Styrgruppen har arbetat fram vision 2014 för området som säger; utvecklad ambition och allians mellan politik, näringsliv och kultur i Finspångs kommun. Syftet är att skapa en attraktiv plats där kulturen är kittet.
- Ett annat syfte är att skapa en mötesplats för kreativa näringen som stöder framväxt av företag och att man kan leva på sin kreativitet. Det kommer bli kopplingar till företagsskola, affärsmässiga mentorer och framförallt skapa möten och uppdrag mellan den kreativa näringen och tillverkningsindustrin som håller på att skapa en arena som Sveriges energirike. Utveckling av den kreativa näringen ser Finspångs förtroendevalda som en mycket viktig del i Finspångs attraktivitet. Fram till 2014 vill vi att nätverket KRUT har startat en affärsmässig hantverksgrupp, hantverkskuvös för nya företagare, match-makingcentral mellan kreativa näringen och övriga näringslivet, samarbete med konstfack och övriga skolor. Vi kan verkligen ”ta på” vår vision så att det blir handling, avslutar Suzanne Gadd.
KRUT-projektet i Sörmland anordnade under hösten en innovationsworkshop som fokuserade på att deltagarna skulle lära sig processen från idé till affärskoncept. Totalt 15 personer deltog i workshopen som leddes av processledaren Annika Löfgren. På 48 timmar var målet att ta fram tre affärskoncept i gruppen, det kom fram fem så målet uppnåddes med råge! Workshopen inleddes med teambuilding för att få igång ett bra samarbete mellan gruppmedlemmarna, sedan gick gruppen vidare och gjorde en trendspaning tillsammans med en omvärldsanalytiker, idégenerering var nästa fas. De idéer som kom från de olika grupperna skiljer sig stort från inledningsskedet på workshopen till avslutningen.
Så här säger Ola Öhlin, deltagare på workshopen: - Kul att få en inblick i andra yrkesgruppers tankemönster, förhållningssätt samt att sätta fokus på sitt konstnärskap utifrån ett helt annat håll. Vinsttänkandet är ju oftast inte det centrala i ett konstnärskap men här fick vi verktyg att fokusera arbetet och en inblick i att agera direkt mot en marknad och en förståelse för dess aktörer. Till workshopen kom jag utan förutfattade meningar för bara ta in. I vår grupp fick vi tidigt bra kommunikation vilket ledde till en väldigt kreativ process. Det var spännande att föra samman våra tankar och utgångspunkter. Arbetet blev koncentrerat i och med att processen var kort och intensiv. Allt som oftast i sådana här projekt möts endast konstnärer, men en styrka i denna workshop var att det var en blandning med olika kompetenser.
Vad är kreativa sektorn? Varför är den viktig?
I mars planerar Alvesta konsthall en utställning om KRUT. De frågeställningar utställningen kommer ta upp är; Vad är kreativa sektorn och varför är den viktig? Vad är kreativitet? Vem äger kreativiteten?
Hur förstår mottagaren kvalitet? Hur förstår man skillnaden på en industrigjord mugg för 70 kr och en handgjord mugg för 500 kr? Vem kan bestämma vad som är bra? Målet med utställningen är att synliggöra den kreativa sektorn och visa på dess vikt i samhällsutvecklingen. Genom att anordna utställningen kommer den kreativa sektorn belysas på ett kreativt sätt. I utställningen kommer möjligheter och vikten av samarbete att belysas. Viktiga frågor kring affärsverksamhet och kvalité kommer även att belysas.
Utställningen kommer även att kopplas till forskning som finns inom området. Exempelvis kommer Tobias Nielsens, Richard Floridas och Dominic Powers forskning att användas som grund för att utveckla utställningsmaterialet. Utställningen kommer att lyfta fram goda exempel inom gränslandet kultur och näring samt peka på hur kreatörer kan hitta en marknad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar